Mobil: +420 604 803 144
Email: info@m4f.cz

Jak poznat kvalitní protein?

 
 Proteinový nápoj je bezpochyby tím nejpopulárnějším a nejdůležitějším suplementem napříč všemi sportovními odvětvími. Na trhu se sportovní výživou se ale vyskytuje nepřeberné množství těchto proteinů a každý z nich je ten „nejkvalitnější“ a „nejšpičkovější“. Zároveň má ale každý úplně jiné složení. V tomto článku si proto rozebereme jednotlivé faktory, podle kterých, kvalitní protein, skutečně poznáte a nenachytáte se na medové řeči výrobců.

1. Zdroj bílkovin

Jistě jste si všimli, že každý protein pochází z jiného zdroje. Existují hovězí proteiny, vaječné proteiny, mléčné proteiny a mnoho dalších. Největší pozornost si však zaslouží syrovátkové proteiny, které zabraňují překyselování, rychle se tráví a obsahují kompletní spektrum aminokyselin, což zajišťuje optimální vstřebatelnost. Na rozdíl od ostatních druhů proteinů v nich nenajdete žádný cholesterol, zbytečný tuk či sacharidy a také skvěle chutnají.

 

2. Technologie výroby

Dalším důležitým kritériem při hledání kvalitního proteinu je také technologie výroby, o které si na našem webu můžete přečíst celý článek. Každý kvalitní protein by měl být vyrobený metodou CFM, která zachovává všechny důležité bioaktivní frakce a nepoužívá chemické látky. V praxi vypadá tak, že je syrovátka vedena přes keramické filtry, které zachytí veškeré drobné nečistoty, laktózu, tuky a sacharidy. Na konci tohoto výrobního procesu stojí plně instantní prášek bohatý na bílkoviny, bioaktivní frakce, aminokyseliny a glutamin. Na pozoru ale zůstaňte před výrobci, kteří svůj produkt na první pohled prezentují jako CFM, ale při důkladnějším přečtení se dozvíte o obyčejné mikrofiltraci, nebo v horším případě pouze o filtraci. Pokud se Vám jakýkoliv produkt zdá podezřelý anebo nemá zcela transparentní složení, raději se mu obloukem vyhněte.

 

3. Typ proteinu

Existují hned 3 typy proteinu:
koncentrát (WPC), izolát (WPI) a hydrolyzát (HYDRO).

Koncentrát je tím vůbec nejrozšířenějším typem. Zpravidla obsahuje od 60% do 80% bílkovin. Je vhodný pro začátečníky i pokročilé, má nejlepší poměr ceny a kvality a neobsahuje zbytečně velké množství umělých sladidel.

Izolát je o poznání kvalitnější. Obsahuje od 80% do 90% bílkovin a minimum laktózy, sacharidů či tuků. Zároveň s tím se ale snižuje i obsah vitamínů a minerálů. U většiny izolátu je znatelná nahořklá a umělá chuť kvůli vyššímu obsahu umělých sladidel. Je vhodný pro každou redukční dietu i pro předsoutěžní diety.

Hydrolyzát je nejlepším a nejpokročilejším typem proteinů. Proces hydrolýzy maximalizuje vstřebatelnost a eliminuje obsah sacharidů a tuků, ale zároveň zničí jeho chuťové vlastnosti. Proto je pro každý hydrolyzát typická hořkost. Je jako stvořený pro ty nejtvrdší diety.

 

4. Obsah zbytečných látek

Ve snaze vyrobit co nejlevnější produkt, který by zaujal nezkušené cvičence, se spousta výrobců snaží do svých produktů používat levné náhražky a plnidla. Pozor byste si měli dát zejména na hydrolyzáty kolagenu, které se v mnoha produktech vyskytují.  Využitelnost takovéto bílkoviny je maximálně 25% a hrozí po ní silné žaludeční křeče, plynatost i vážné střevní problémy. Stejným obloukem se vyhněte i kaseinátům, které vznikly za pomoci chemikálií a jsou tak do značné míry denaturované. Další naprosto zbytečnou látkou jsou zahušťovadla a gumy, které prodlužují vstřebávání produktu, zatěžují trávicí soustavu a žádné benefity nepřináší.

5. Obsah aspartamu

Pokud jste konečně našli produkt splňující všechna předešlá kritéria, stačí poslední krok. Zkontrolujte sladidla, kterými byl Vámi zvolený proteinový přípravek dochucen. V ideálním případě najdete ve složení rostlinné sladidlo stévii, sukralózu, maltitol nebo acesulfam K. V horším případě ale bude produkt doslazovaný aspartamem, kterému věnujeme několik následujících řádků. Jedná se o sladidlo 200x sladší než běžný cukr a zároveň bez kalorií. Zatím to nezní tak špatně, ne? Zásadní problém totiž vzniká až při metabolizaci aspartamu. Při tomto procesu totiž v těle vzniká i poměrně velké množství toxického metanolu, který může při vysoké koncentraci způsobovat poruchy zraku či malátnost. Mimo to také může vyvolat bolesti břicha, nevolnosti, deprese či kožní alergie. Nedávné vědecké studie navíc vyvolaly značné debaty o možné souvislosti mezi příjmem aspartamu a zvýšeným vznikem mozkových nádorů. Sami si odpovězte, zdali chcete takový produkt přijímat z jinak zdravého a přírodního syrovátkového proteinu. Podle nás toto sladidlo do proteinu prostě nepatří.

 

Naše doporučení

Naprosté většině cvičenců bychom doporučili syrovátkový koncentrát zpracovaný metodou CFM. Nestojí zbytečně velké množství peněz a potřeby běžného návštěvníka posilovny mnohonásobně pokryje. Velkým benefitem je i skvělá a krémová chuť, takže si každou potréninkovou dávku svého proteinu budete náležitě užívat. Pokud se rozhodnete pro soutěžní kulturistiku nebo pro drastickou redukci hmotnosti, je vhodné sáhnout po syrovátkovém izolátu případně po syrovátkovém hydrolyzátu. U těchto produktů ale počítejte s vyšší cenou a horší chutí. 

 

Pokud prahnete po doporučení konkrétního produktu, pak Vám můžeme s klidným svědomím doporučit Designer Whey Protein od německé firmy ESN. Splňuje všechna výše zmíněná kritéria a zamilujete si i jeho lahodnou chuť. Navíc je bohatý na BCAA a glutamin, což prospěje svalové regeneraci po náročném tréninku.  

Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste příhlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.