Mobil: +420 604 803 144
Email: info@m4f.cz

Arašídové máslo

 

 Popularita tzv. paleolitické diety, tedy čerpání energie především z tuků, neustále roste. Spolu s ní se do popředí dostávají i arašídová (neboli buráková) másla. Jsou tahle másla ale vůbec zdravá? Je dobré je zařadit do svého jídelníčku? Mají nějaké zdravotní benefity? Odpovědi (nejen) na tyto otázky naleznete v následujícím článku. 

 


 Ze všeho nejdřív si rozebereme složení. Už z názvu je jasné, že tato másla jsou primárně zdrojem tuků. Polovina všech tuků obsažených v arašídovém másle jsou mononenasycené mastné kyseliny (Omega- 6 MK), které by měly mít ve stravě člověka největší zastoupení. Jejich zdravotní benefity jsou opravdu rozsáhlé: Snižují krevní tlak, riziko vzniku onemocnění srdce a cév, snižují dokonce i pravděpodobnost vzniku problémů s trávením. Dále se v arašídovém másle objevují nasycené mastné kyseliny (asi 25%) a polynenasycené mastné kyseliny (asi 25%). Velikou výhodou těchto másel je, že neobsahují žádný cholesterol, protože se jedná o čistě rostlinný produkt.                                       

 Další makroživinou obsaženou v arašídovém másle jsou bílkoviny. Ale jak většina z nás určitě ví, nejsou bílkoviny jako bílkoviny. Záleží totiž na jejich biologické hodnotě, tedy hodnotě udávající využitelnost proteinu v těle. Například biologická hodnota hovězího masa, vaječného bílku nebo syrovátkového proteinu přesahuje hranici 90 bodů, jsou tedy velmi dobře využitelné. Bílkoviny z arašídového másla mají biologickou hodnotu okolo 70, takže se jedná o bílkoviny, které jsou vesměs dobře stravitelné a využitelné. 100g arašídového másla tedy obsahuje okolo 30g dobře využitelných bílkovin. Když už jsme se zastavili u makroživin, nesmíme opomenout ani sacharidy. Pravdou je, že nedoslazované arašídové máslo obsahuje průměrně okolo 10g cukru na 100g, což pro kulturistu v dietě rozhodně není zanedbatelné množství. Přidává –li výrobce do másla cukr navíc, můžeme se pak dostat i za hranici 20g cukru na 100g produktu.  Pokud se tedy snažíte o redukci tělesného tuku, těm doslazovaným se obloukem vyhněte. V opačném případě je mohu jedině doporučit, protože kombinace arašídového másla a například hořké belgické čokolády u vás vyvolá naprostý pocit blaha a stanete se na tomto másle závislí.  

 

Od makroživin pomalu ustupme a podívejme se na mikroživiny, tedy vitamíny a minerály obsažené v arašídovém másle. Za zmínku určitě stojí vysoký obsah draslíku, který je nezbytný pro vnitřní stabilitu organismu a správnou činnost srdce. Bohužel se v naší stravě objevuje draslíku velmi málo na úkor zvýšeného množství sodíku. A právě z tohoto důvodu je dobré zvolit nesolené máslo, které sodík obsahuje jen ve velmi malém množství. Z vitamínů stojí za zmínku vitamín B3, též známý jako niacin. Jeho deriváty sehrávají klíčovou roli v energetickém metabolismu buněk našeho těla (zjednodušeně řečeno je tedy nezbytný pro uvolňování energie z potravy). Ve velkých dávkách prokazatelně rozšiřuje cévy, takže může pomoci snižovat vysoký krevní tlak. V malém množství je v arašídovém másle zastoupen i mangan, hořčík a vitamín E. Oproti jiným zdravým potravinám tedy mnoho vitamínů a minerálů neobsahuje, ale každý, kdo arašídové máslo někdy ochutnal,  

 

jeho  chuti naprosto podlehl.


http://www.m4f.cz/data/userfiles/image/20170323_122955.jpg

 

 

Měli bychom se zcela jistě pozastavit i nad využitím burákového másla. Můžete s ním totiž ochutit víceméně cokoliv a všemu dodá výjimečnou chuť. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit velkou lžíci arašídového másla přimíchat do tvarohu a sníst těsně před spaním. Naprostou delikatesou je i arašídové máslo namazané na palačinkách, které můžete udělat například z ovesné mouky, vajíčka a odměrky proteinového prášku. Na tomto dokonalém produktu jsem si vypěstoval závislost už od doby, kdy jsem ho poprvé ochutnal a mohu říci, že se stal neodmyslitelnou součástí mého jídelníčku. Vždycky jsem patřil k „hardgainerům“, tedy k lidem, kteří mají problém přibrat jakýkoliv gram tuku nebo svalu navíc. Nejdříve jsem vyhazoval peníze za různé gainery plné jednoduchých cukrů a s minimem bílkovin. Postupem času jsem se ale rozhodl gainer vyměnit za obyčejný protein, do kterého po každém tréninku přimíchám i velkou lžíci arašídového másla.

Dodá proteinu nezaměnitelnou chuť i potřebné nutriční hodnoty.

Pokud jste arašídové máslo nikdy nevyzkoušeli, možná je čas to napravit. A jaké zvolit? Jakékoliv, které neobsahuje zbytečné množství soli. Vůbec nejlepší variantou jsou másla obsahující 100% arašídů. Pokud vám ale vadí intenzivní chuť arašídů, můžete sáhnout po některé z mnoha variant obsahujících nejrůznější druhy čokolády. Musím vás ale varovat, že jakmile jakékoliv takovéto máslo ochutnáte, už s jeho konzumací nebudete chtít nikdy přestat. 

Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste příhlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.